Dag 5 Twentepad Oldenzaal-Hertme

19 november 2021 - Rheezerveen, Nederland

Hallo lieve mensen

Mijn laatste blog over het Twentepad. En wat moet ik selectief zijn met wat ik wil opschrijven want er is weer zoveel te vertellen.

Vanmorgen om kwart over 7 opgestaan en een heerlijk ontbijt bij Anneke genuttigd. Het zag er allemaal heerlijk uit maar jammer genoeg zit ik al snel vol. Ik stop met enige tegenzin nog een half sneetje krentenwegge naar binnen. Nog een bakkie vraagt Anneke. Ik bedank en sla deze over want voor ik het weet zit ik weer elk uur in de bosjes. Of ik nog wat mee wil nemen voor onderweg want er is geen horeca op de route. Daar zeg ik geen nee tegen en smeer 2 boterhammen met kaas en stop een mandarijn in m'n tas. Mijn thermoskan wordt nog gevuld met heet water en mijn halve liter flesje met koud water. Goed voorbereid stap ik de deur uit en zet koers richting Hertme!

Na twee makkelijke kilometers krijg ik het al warm en besluit ik om een laagje uit te trekken. Mijn thermo shirt gaat terug in mijn tas. Wat een temperatuursverschil, afgelopen dinsdagochtend begon ik met 4 graden en vandaag met 11 graden! Ook mij sjaal zwiep ik af en prop ik tussen de elastieken banden aan de buitenkant van mijn rugzak. Ik neem een kop thee op de 5,5 km en kan er weer tegenaan. Ik voel me fit en vol goede moed loop ik gestaag door.

Park Hulsbeek is in zicht en eenmaal erin kom je er ook pas na kilometers pas weer uit. De moeite is het waard en het doet me denken aan het Henschotermeer. Onderweg zie ik bootcamp toestellen voorbijkomen die ik nu maar even voorbij loop.

Delen van de route overlappen het Marskramerpad. Die loopt van Bad Bentheim naar Den Haag en beslaat 372 km. Een mooie afwisselende route van Oost naar West Nederland. Mocht je nog een leuke wandeling aan je lijstje willen toevoegen.

Ik heb vandaag een vlotte start en loop ieder kilometer in 12 minuten. De laatste dagen zwak ik na 8 km af maar nu niet. Het gaat goed en ik heb een constante tred.

Daar heb je ze weer die ganzen, die hebben zeker lopen dansen. De veertjes lagen her en der verspreid. Loop maar gauw door meid!

In mijn gedachten komt de zak chips voorbij die ik kocht in Tubbergen en nu al 3 dagen onaangebroken in mijn tas zit. Evenals de Weizen bier die ik gisteren heb opgedronken. Gewicht gewicht Maris. Ik had waarachijnlijk nog wel een kilo thuis kunnen laten.Ik heb gewoon geen zin in ongezond maar heb liever een mandarijn in m'n mond. Ik merk dat ik in verhouding tot een normale werkdag weinig eet. Ik doe het erop dus het zal goed zijn.

Gisteren bekeek ik nog eens mijn kleine linkerteen van dichtbij. Van vlakbij zie ik hoe knalrood deze is en krijg een beetje medelijden met m'n teen. Wat hebben je voeten het te verzuren, zonder zuurstof uren. En dan ook nog een teencondoom om mijn kleine teen. Waar gaat dat met mijn voeten heen. Het is misschien een kantelpunt waar je door heen moet. En dat het lopen daarna minder zwaar wordt. Of blijft de pijn altijd aanwezig hoe lang je ook onderweg bent. Ik ben blij als die aan het eind van de dag weer vrij kan ademen.

In m'n gedachten denk ik aan wandelen en de traagheid ervan. Als ik zou rennen zou ik twee keer zo snel zijn en fietsend zelfs vier keer zo snel!

Waarom wandel ik eigenlijk? Das een goeie!

• Ten eerste: ik komt op plekken waar ik met de fiets niet kan komen
  • Ten tweede: ik bent een makkelijkere prooi voor loslopende ganzen
  • Ten derde: ik heb makkelijker een praatje onderweg
  • Ten vierde: ik word persoonlijk wat meer uitgedaagd mentaal en fysiek
  • Ten vijfde: ik kan al lopend aantekeningen maken voor mijn blog
  • Ten zesde: en foto's schieten onderweg
  • Ten zevende: mis ik nog wel eens een bordje dus extra kilometers loopplezier
  • Ten slot is dit nu een wandel versus fiets strijd geworden

Ik ben het wandelen nog steeds niet zat. Weet jij nog een leuk wandelpad? :)

Voor de wandelaars onder ons, lees het boek: Niet Alleen van Tim Voors en Wild van Cheryl Strayed. Die laatste is ook verfilmd.

Gewandelde Twentepad kilometers: 87 km Totale uitgaven Twentepad: 100 euro Stappengemiddelde: 32.000

Zes dagen op pad en ik ben het nog niet zat. De laatste etappe heb ik dit keer aan me voorbij laten gaan. Maar ik zal nog dit jaar aan het begin van de laatste etappe staan. Ik heb het naar mijn kunnen goed volbracht en op eigen kracht. Dan haal ik hier nog even de toepasselijke quote aan die ik genoemd heb ik mijn 1e blog. "Als je alles eruit haalt wat blijft er dan nog over? "

Deze laatste etappe van Oldenzaal naar Hertme had best charme over zich heen met de uitgestrekte velden, parken, landerijen, veldwegen maar wint het niet bij de 2e dagetappe Tubbergen-Ootmarsum!

Ik kwam sneller in Saasveld en bleek mijn pas weer te hebben versnelt. Hé een café op Google maps en hij is open! Maris gaat toch even kijken. Maar het is donker en verdacht. Een lege dansvloer en verder niemand te bekennen. Ik maak mezelf maar wegwijs en vind een toilet op het juiste moment. Het licht is niet werkend dus help ik mezelf met de zaklamp van mijn telefoon. Het is wat behelpen maar het ik breng het er goed vanaf. Ik maak nog wat deuren open en vind daar een elektricien. Helaas kan hij mij niet helpen. Een deurtje verder tref ik twee mannen aan. " Zijn jullie open? Google maps zegt van wel roep ik enthousiast. Helaas niet, om 3 uur pas maar dat hebben we op Facebook gezet. Aah ik ben niet van hier en loop het Twentepad. Joh, wil je koffie? Jah lekker! Koekje erbij? Ja heerlijk! Maar krijg je nog wat van me? Nee jo deze is van ons. Geniet er lekker van en een fijne wandeling"      Wie vraagt heeft wat! Met een cafeïne shot ga ik weer op pad.

Ik pak nog even mijn koptelefoon en luister naar instrumentale of klassieke muziek. Ik merk dat ik dit af en toe wel fijn vind maar dan minder met de natuur bezig ben. Soms luister ik even een podcast tussendoor van Avontuurlijk vrouwen (aanrader!) Maar het overgrote deel heb ik zonder gelopen en de omgeving goed kunnen bekijken.

Iets na 13 uur kom ik aan in Hertme en zit er 3,5 uur wandeltijd op. De totale afstand beslaat vandaag 17,5 km. Dit betekent het einde van deze tocht voorlopig. Ik check de reisapp voor de bus naar Borne en die blijkt over 4 minuten te gaan. Eens in het uur! En ik moet nog 500 meter. Ik zet het op een sprint en haal het natuurlijk binnen 3 minuten. Dan zie ik aan mijn rechterkant een leukuitziend restaurant. Ik besluit de bus te laten voor wat het is en stap binnen voor een Weizen met een portie bitterballen. Met heerlijke mosterd en ik hou niet eens van mosterd! Proost!

Een uur later pak ik de volgende bus, de buurtbus, doe de gordel om en mondkapje op. We komen aan op station Borne en daar vervolg ik mijn reis met de trein naar Almelo en eindbestemming Hardenberg. Een weekend met vriendinnen zit nog in het verschiet. Ik verlaat het mooie Twente met een goed gevoel! ♡

Leuk dat jullie hebben meegelezen met mijn Twentepad avontuur. Dank jullie wel voor de positieve feedback en ik ben van plan eens te gaan kijken voor een toffe schrijfcursus! Onder het wandelen heb ik het één en ander gefilmd en er volgt binnenkort nog een toffe aftermovie.

Twentepad doen? Ik zeg JA doen!

Liefs en tot snel,

Mariska

1. Nico:
    20 november 2021
    De laatste loodjes en lekker nog een dag met de meiden
    Ook leuk om te lezen is "Alleen" van Tim Voors
    De Pacific Crest Trail
  2. Connie:
    22 november 2021
    Heerlijke week gehad Maris! Nu weer aan het werk…