Dag 1 Almelo-Tubbergen 17,5 km

15 november 2021 - Tubbergen, Nederland

Wat een gastvrijheid in Almelo. Zondagmiddag vergezelde Freek mij en hebben we een wandeling gemaakt ten oosten van Almelo van zo'n 11 kilometer. Waarna we bij Marleen konden aanschuiven voor een heerlijke pompoenrisotto met een glas witte wijn. We hebben een fijne avond gehad en Freek is na het diner huiswaarts gegaan. De kinderen van Marleen kwamen thuis, vonden het wel spannend een onbekend iemand in huis (16 en 20 jaar). We hebben de avond met z'n allen afgesloten met een aflevering Expeditie Robinson. Na ruim 8 uur slaap mocht ik mezelf helpen aan een goed ontbijt met kwark, muesli en blauwe bessen en daarbij een  koffie met soja melk. Omstreeks 10 uur zei ik de dochter van Marleen gedag en vertrok richting Tubbergen. Al snel had ik de smaak te pakken en liep ik met volle tred over kilometerslange landwegen.

Er was helaas een stukje Twentepad afgesloten wegens overlast van jongeren. Een stukje N-weg kreeg ik er voor in de plaats. De enige horeca onderweg was gesloten. Met goeie zin liep ik verder langs de beek Markgraven, drassige modderpoelen.. Even verderop waren er twee liefuitziende ganzen in het gras. Ik dacht er rustig langs te lopen. Maar één van de ganzen probeerde mij aan te vallen.. met de snavel vooruit en de nek gestrekt in ganzenpas. Dat was enorm schrikken maar gelukkig was ik de ganzen te snel af. Ik vertrouw ze niet meer!

De wandeling voerde door landwegen, boerderijen en grasland verder richting Tubbergen. De wandeling is overigens erg goed bewegwijzerd. En de mensen zeer vriendelijk, echt iedere passant heeft mij begroet en zelfs fietsers!

Aangekomen was er helaas geen horeca open. of toch wel, de Echte Bakker en hier was ook een zitgedeelte aanwezig. Na de QR check mocht ik mezelf opwarmen met een kop marrocain munt thee, genieten!

Omstreeks half 5 kwam ik aan bij Coen & Diënne en hun gezin. (3 jongens, basisschoolleeftijd) Eerst opgewarmd met een warme douche, oh dat had ik echt nodig!  Er werd druk onderhandeld met pokémon kaarten en één van de zonen hielp met koken. Dit ging niet zonder slag of stoot. Een plastic spatel heeft het moeten bezuren en is ten dode opgeschreven. Gelukkig heeft hij ervan geleerd! Het eten, vegetarische champignon stroganov, smaakte ons goed. Van het restant aan rijst werd rijstepap gemaakt met boter en vele kleurtjes suiker. (De zoete inval) Voor het slapengaan werd de schoen gezet (ook ik mocht deze zetten) en zongen we Sinterklaaskliedjes. Ik voelde me erg welkom!

Na een paar koppen gember thee, gezellig geklets te hebben over de vele avonturen van ons allen werd me aangeboden om morgen nog één nacht hier te verblijven. Morgen wandel ik naar Ootmarsum (etappe van zo'n 24 km) en daar was het lastig een warmshower of vrienden op de fiets locatie te vinden. Een B&B van 85 euro vind ik een beetje overdreven en ook wat ongezellig. Ik kan Coen zelfs bellen als ik klaar ben met de wandeling en dan pikken ze daar wel wel op. Super lief! En we eten morgen boerenkool! En oja je mag ook wel een wasje draaien en de spullen die je morgen niet nodig hebt laat je maar hier. Ik denk dat ik geluk heb vandaag:-)

Ik ga nu lekker slapen en de kans bestaat dat morgen de Kids op mijn kamer komen want ik slaap in de lego kamer.. of zullen ze eerst in hun schoen gaan kijken;-)

Weltrusten en tot morgen!

1. Nico:
    16 november 2021
    Volgend jaar Santiago??
  2. Mara:
    16 november 2021
    Wat een gastvrijheid!
  3. Connie:
    17 november 2021
    Wat super leuk om je verhaal te lezen! Jij kan schrijven zeg!